torsdag 31 maj 2012

Från det ena till det andra

Denna gång handlar det inte om hästar. Möjligen indirekt. Eller föresten. Det handlar om livet. Och då även hästlivet.

Jag läste precis den här artikeln och ämnet blir, precis som han skriver, bara mer och mer aktuellt. Det är inte första gången jag hör det. Det har kommit upp i olika formuleringar då och då på olika kurser och föreläsningar. Men hur ska man få till rutinen i verkliga livet? Jag vet att jag både i mitt förra jobb och i livet generellt skulle vara väldigt hjälpt av liknande listor. Fokusera på rätt saker. I prioriteringen så gäller det att avgöra vad som är bråttom och/eller viktigt. Är handlingarna enbart bråttom och inte viktiga, för mig? Eller är det inte bråttom, men väldigt viktigt? Tar alla brådskande saker alltför mycket tid utav det vi egentligen borde lägga vår tid på? Resonemanget går att applicera på allt som pågår i våra liv.
http://blogs.hbr.org/bregman/2009/05/two-lists-you-should-look-at-e.html

Nu måste jag göra ett tillägg. Jag läste även denna post som var ännu bättre. Tänk om alla chefer/ledare kunde tänka mer som Mr Bregman???
http://blogs.hbr.org/bregman/2009/05/why-you-should-encourage-weakn.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar