tisdag 15 maj 2012

Inte bli sjuk nu!

Är lite trött, lite ont i halsen, lite snuvig. Om det inte vore för att det känns i halsen skulle jag bara tro att det var för all pollen. Men jag vägrar bli sjuk! Jag ska vara frisk, jag ska ju rida på Djurgården i helgen!

Men jag måste medge att jag hade samma känsla igår när jag skulle rida Curt. Han kändes lite stel i början. Jag själv kändes dock tio gånger så stel! Det blev alltså lite sisådär med träningsresultatet igår. När jag började passet kände jag mig mest som en gammal, tjock, stel och trött tant. :( Inte bra! Jag försökte intensivt att tänka mig bort från den känslan, men det var inte så lätt. Jobbade faktiskt ovanligt mycket i skritt igår. Jag ville att han skulle vara ärligt framför skänkeln - det känns mycket lättare att både göra bakdelsvändningar och piaff om han är det... Gjorde en hel del övergångar till piaff och måste säga att ibland gör han det faktiskt riktigt bra. Men vi får kämpa vidare med rakheten eftersom han hela tiden svänger åt ena hållet. Eva sa åt mig att parera det utan att göra en alltför stor sak av det. Det gör inte så mycket om han fattar rörelsen lite bättre först och att han får bli rakare och rakare allt eftersom. Jag försökte!

Imorse var jag på ryttis. Lena och Sara var duktiga! Sara red igenom MsvB4 och det var inte alls tokigt. Och Lena hade Basse riktigt bra på tygeln, och i en fin bärig galopp! Jag tog mig tid att stanna och äta lunch där i solen. Härligt och vardagslyx! Däremot känner jag mig desto mer stressad nu!

Tjing tjong - mot Hogstaskogen!

4 kommentarer:

  1. När du jobbar ovanligt mycket i skritt, värmer du upp precis som vanligt då eller "ingår" det jobbet i uppvärmningen? Konstig fråga kanske...?

    SvaraRadera
  2. Jag är ju inte anonym haha, Lena

    SvaraRadera
  3. Äsch det är lite att fylla i när man ska kommentera!

    SvaraRadera
  4. Anonym-Lena! :)

    Ja jag värmde nog upp precis som vanligt. Tempoväxlingar och övergångar i trav och galopp. Sen jobbade jag skritten. Jag tycker på något sätt att det är lättare att få hästen att bjuda naturligt då den värmt upp sig lite. Och sen ställa samma krav i skritten som i de andra gångarterna. Jag vet med mig att det är så himla lätt att göra avkall på skritten, eftersom det liksom inte "märks" lika mycket (förrän man t ex försöker göra en bra bakdelsvänding...).

    :)

    SvaraRadera