onsdag 2 maj 2012

Tränat idag! :)

Som sagt, vilken dag!!! Vårvärme, en skinande sol och en häst som går som en raket, vad mer kan man behöva?  Vi resonerade kring detta i stallet och konstaterade att då är nog livet ganska fulländat. Detta fick mig att tänka på två olika citat som jag snappade upp på Hogsta för ungefär hundra år sedan. Det ena kom från en tjej som kom ut ur ridhuset, ganska euforisk, klappandes på sin häst samtidigt som hon ropade "Det finns inget som slår känslan som när hästen går riktigt riktigt bra. Det är nästan bättre än att vara nykär". Vid ett annat tillfälle skulle en kille i stallet beskriva samma sak, han hade haft en fantastisk känsla på en tävling, men det han jämförde sin känsla med lämpar sig inte att uttrycka i skrift... Det här måste betyda två saker, det ena är att kicken man får när man rider är ganska svårslagen och den andra är att killar och tjejer nog är väldigt olika...

Ridningen ja. Genrep inför Dagstorp idag. Red lektion för Eva. Curt kändes super men oj vad svettigt det var! Fokus på att få honom bra på tygeln, mjuk i sidorna och hundra procent mellan hjälperna, inga exakta rörelser ur något program. Började med lite tempoväxlingar på långsidorna och ställa igenom inåt. Det som känns bra är att han bjuder så himla bra så jag kan vara mer distinkt med minskningarna vilket gör att det också blir lättare att lätta av och han ändå stannar i tempot och i formen, men ändå tänker framåt och behåller rytmen. Känns bra! Övade galoppslutorna, inte som i programmet men lite fram och tillbaka och var noga med att hinna göra en riktigt tydlig halvhalt och få nya ställningen klar innan jag byter. De här hjälper mig verkligen att få kontroll på saxen, som blir bättre och bättre - vilket behövs! Vi gjorde också lite arbetspiruetter med fokus på att ändra tempo och storlek och öka graden av böjning. I traven gjorde vi lite mest tempoändringar, först fram för skänkeln och sedan till små steg och så småningom ända ner till piaff. Insåg när jag till slut kunde göra piaff och ändra tempo och behålla dragläget att det inte bara är Curt som måste få poletten att trilla ned! Idag kändes det som att vi faktiskt kommer kunna få till det så småningom! Vi tränade också lite travslutor med böjning, uppförsbacke och framför skänkeln. Duktig hest! :) Fick som vanligt superbra hjälp!

Red ett pass på Good också. Några varv inne och sedan ut på utebanan. Som den dressyrtant jag är har jag hållit mig inne på honom. Nu börjar vi känna oss trygga med varandra så det ska nog inte vara något problem, men med den hästen tar jag det säkra före det osäkra. Vi travade och galopperade mest omkring med massor av tempoändringar. Skönt i kvällssolen. Innan matte kommer hem ska jag kunna rida honom bra i trav nedsittning också, och för att klara det behöver jag få honom ännu lite kortare! Fokus! Blev ett foto till på Good idag som Johanna fotade. Inser att jag mäste skaffa mig en bra kamera om jag ska hålla på att blogga! ;)












Nu sovdags! Lång dag imorgon!
Gonatt!

2 kommentarer: