onsdag 9 maj 2012

Lugnet före stormen?

En del dagar är rätt lugna motför andra. Igår var en sån dag. Det var bra, jag hann jobba ganska många timmar framför datorn. Hector uppskattar det! Efter en snabbt avklarad morgonpromenad sover han gärna fram till ett-tiden... Latare hund får man leta efter!

Curre motionerade i snöret igår igen, Hector släpades också med i sitt snöre. Idag rider vi nog ut och sträcker ut i lite galopp! :)

Jag tänkte rida Good igår. Men eftersom jag var borta fyra dagar och måndagen också innebar en ofrivillig vilodag pga tandläkaren tog vi en liten stunds longering med sadel på, så att jag kan rida säkert idag utan någon som helst risk för sadeltvång (tror inte det skulle ske i af, men ändå...). Det fanns bommar på banan så han fick longeras över lite cavaletti. Perfekt! Han fick tänka lite och lyfta lite på benen. Han sänkte huvudet och lyfte upp ryggen jättefint över bommarna. Men nu har jag bara fyra dagar på mig att få honom så fin som jag hade tänkt mig tills Lena kommer hem. Hur ska det gå??

Idag ska vi åka och hämta "DG". Han har dragit på sig en gaffelbandsskada och var beordrad skritt i en månad. DG är en ganska intelligent och vaken kille som lätt blir understimulerad. När vi frågade veterinären om det fanns någon träning han fick göra så fick vi svaret vattenträning. Då fick det bli så. DG har spenderat fem veckor på Karlslunds gård. Där har han vattentränat, stått på vibrationsband och fått ultraljud på sin skada. Han har fått jobba så han blivit lite fysiskt trött och psykiskt stimulerad samtidigt som skadan fått hjälp att läka lite snabbare. Istället för att bara ha skrittat ytterligare en månad har han nu kunnat träna och fått kondition och muskler. Det känns superbra! Och DG ser verkligen ut att ha haft det jättebra! Stort tack till Karlslunds gård! På vägen hem idag har vi också ett återbesök hos veterinären. Jag hoppas verkligen att vi får klartecken för igångssättning. Jag inser att vi antagligen blir beordrade att trava rakt fram på hårt underlag ett tag. Fram med hängslen och livrem! Det svåraste blir nog att följa veterinärens order om "no turns". Det är ju DG's bästa nummer!



DG kopplar av i sin lilla ruta, ett tydligt tecken att han är tillfreds...
 

DG i träning! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar