tisdag 1 maj 2012

Lång dag

Långfredagen blev verkligen lång detta år. Eller vänta. 1 maj var det visst idag... Ibland är nackdelen med tränarrollen att man jobbar som mest när andra är lediga. Idag var en sån dag. Men jag klagar inte, hann inte riktigt märka att jag jobbade...
Började dagen halv åtta på ryttis (ryttarstadion) och sedan gick det i ett till klockan nio, nu är jag trött. Det var mest lektioner men några extra uppsittningar blev det också.

Curt fick ett lugnt joggingpass idag. Han kändes fin trots, eller tack vare, två dagar med promenad i snöret. Red honom rund och låg men tänkte på att han skulle vara självbärig och inte alltför lång. Jag red honom avslappnat  helt utan tryck och bara gjorde tempoväxlingar och övergångar mellan trav och galopp. Imorgon rider vi lektion och på torsdag resdag till Skåne.

Som tur är så fick jag svettas lite på Good idag. Good är en häst jag hjälper till att rida. Han är sex år och efter Topaasch och hans smeknamn är "Empire state building" (nä glöm att ni läste det där, nu blir matte Lena arg på mig!). Good är alltså ganska hög, jag minns inte vad senaste mätningen avslöjade, det kan ha varit 178 cm. Han består visserligen mest av ben och inte så mycket kropp. Han har fått gott om tid på sig att växa och är därför inte så stark ännu, Jag tror han blir jättefin när han blir starkare och jag tror inte han kommer att vara så jobbig att rida när han själv orkar hålla ihop, hans exteriör talar för honom. Men vi är inte där ännu. Matte är i San Diego så just nu rider jag honom själv i två veckor. Han har skött sig fint både igår och idag (men tycker fortfarande att det är lite läskigt när någon annan än matte sadlar, jag tror inte Lena tror på varken mig eller Johanna i den frågan heller). Idag bestämde jag mig för att det var dags att sitta ner ordentligt i traven. Det var inte jättebekvämt, om jag inte kompromissade och lät honom sakta ned på tempot och inte bjuda ärligt. Så, jag fick sätta fart på honom i traven och det blev inte jättebekvämt idag. Men snart så kommer han både bjuda och släppa ned mig i sadeln och då blir det en annan femma. :)
Bilden (Good) är en hälsning till Lena! Vi har fint väder här hemma också (och är inte alls avundsjuka på er i California...;p)!

2 kommentarer:

  1. Hej. Lite coreträning där Karin? Ska bli kul att se vad som händer med honom de närmaste månaderna. Du är grym! Vad gäller vädret kan jag meddela att San Diego bjuder på skräp. Regn och 15-20 grader. Heja Sverige! Lena

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ha magrutor när du är tillbaka! ;)

    SvaraRadera