lördag 23 juni 2012

Vilket bottenapp! (mer rapport från Everlöv)

59% i St George! Jag kan inte minnas sist som vi hade så dåligt! Jag som har trott att vår sämsta nivå i den klassen var betydligt högre, men inte då. Vad hände? Jo det bra var att Sara Enquist var snäll och coachade oss på framridningen, vilket var toppen! Inte för lång, kom till ro, böj igenom,. hörnpasseringar. Huve't på spiken hela tiden alltså. Nästa bra sak var att Curt gick på tygeln inne på banan idag, vilket kändes som en förbättring. Däremot hade vi allt annat än flyt! Vi började med galopp ur framridningen ur halten, taktfel i första ökningen, nästan skritt i första travvolten för Curt tyckte det var dags att gå på toa (och jag tillåter honom aldrig att stanna för det hemma, rackarns häst), ur den volten blev det sedan galopp i hela travslutan, ja ni fattar... Imorgon blir det Int 1, det skulle vara najs om vi kunde både vara på tygeln och göra sakerna korrekt då. Jag bävar dock för att han ska vara för trött!

Sara och Clara hade lite stolpe ut i Int 2 båda två idag, i alla fall resultatmässigt. Jag såg bådas ritter och båda var väldigt duktiga. Int 2 är tydligen inte Claras favoritprogram, men hela midsommaraftonen hörde jag henne säga "jag älskar att rida Int 2, jag älskar att rida Int 2". Det måste ha hjälpt. De gjorde en fin runda och var inte långt ifrån placering med drygt 66 %. Sara gjorde en riktigt fin runda, men avslutade med att riva två sista hindren kan man säga. I slutet av programmet så missade hon plötsligt ett av bytena i tvåorna, jag såg inte riktigt varför. På nästa diagonal fick hon två extrabyten i ettorna och avslutade med en taktmiss i travökningen. Vilken osis. Hon hade ändå dryga 66 % och var strax utanför placering med de dyra missarna, synd! Clara och Gordon räddade Hogstas ära med en fjärdeplats i St George!

Jag försökte hinna med att titta lite på alla möjliga också, det är ju hela poängen med att vara på så här bra tävlingar. Tyvärr hann jag inte titta så mycket som jag skulle vilja, men jag såg nästan alla i GP. Charlotte Haid vann på Triviant, som är rätt häftig! Coolt! Malin Hamilton var tvåa på Fleetwood och det var jättekul att se dem. Jag har inte sett dem tävla sedan de red lilla rundan utan bara sett på resultaten att det gått väldigt bra i GP. De gör det verkligen med den äran numer. Tror de hade dryga 69 % och det är ett tjusigt ekipage som ofta får till piaff och passage riktigt bra, jag kunde inte så några egentliga svagheter heller! Dionysos som gick så fint igår hade betydligt sämre flyt idag. Han missade också rätt många poäng då han stannade för att gå på toa i en piaff.

När vi tittade på GP'n konstaterade vi också att ingen häst var den andra lik. Det är faktiskt ganska intressant hur hästar med så olika typ och olika grundkvaliteter kan utvecklas till fina GP-hästar. Men då är frågan, vad ska man egentligen söka efter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar