måndag 4 juni 2012

Mer om fölisar

Jag var och klappade på Ninas fölis igår. Såååå söt. Eftersom det inte direkt var sommartemperatur hade Annika bäddat in honom i en liten filt. Nina var givetvis en exemplarisk mamma och Hector var väääldigt nyfiken på minihästen inne i boxen. Jag tror han ville gå in och se till att den klev upp!

Sabrina undrade i mitt förra inlägg om hur min drömdesign på ett föl skulle se ut. Det skulle ju vara lätt att svara att det skulle vara med Totilas som pappa och med den och den som mamma osv...Och självklart är det ju intressant med såna fantastiska hästar. Men, som jag skrev tidigare har jag ingen riktig drömstam, jag försöker se till individen, men vill gärna att det ska finnas en del fullblod i hästarna. Jag köpte faktiskt nästan mitt drömföl för åtta år sen. Jag hittade den hos Godthaabs stuteri i Danmark och den hette Godthaabs Uppercut och var så himla fin. Jag såg den på annons i ridsport och kunde inte låta bli att titta på annonsen. Igen och igen och igen. Så vi åkte dit och tittade och helt plötsligt hade jag ett föl, som fick smeknamnet Liten. Den var e: Underworld som är ett fullblod som lämnat väldigt mjuka och fina ridhästar men tyvärr inte använts så jättemycket. I andra led fanns Weltmeyer. Jag gillade verkligen Litens konstruktion, han rörde sig mjukt och helt i uppförsbacke, med bakbenen under sig och upp i fronten. Om jag ska vara kritisk så galopperade han inte så att jag svimmade då han var föl. Liten skadade sig tyvärr när han var ett och finns inte mer. :(

Fina fina Liten
Jag och Emma var också och tittade på Curt redan då han var föl. Tänk att det är 14 år sen! Tiden flyger iväg. Han gick på ett bete i Delsbo och vi konstaterade att han galopperade helt fantastiskt och jag minns fortfarande att han visade oss ett travregister en gång. Detta har jag t o m på film fast på någon gammal VHS som jag tror jag gav till Hellas då hon köpte honom. Hellas köpte nämligen Curt som 1-åring och jag tyckte verkligen att hon gjorde att bra köp!! Jag minns att jag sa att jag tyckte han rörde sig jättefint i trav och galopp, var mjuk, hade bra bakben men kanske skulle få lite svår hals. Check på den. :)
När Curt var sex fick jag möjlighet att köpa honom av Hellas. Jag hoppas att hon inte ångrade sig, men jag tror faktiskt inte det.

Hur som helst. Jag ÄLSKAR att titta på fölisar och använda sin fantasi hur de kommer att se ut när de blir stora. Det är den bästa årstiden nu!


1 kommentar:

  1. Jag ångrar mig verkligen INTE! och det är verkligen super kul att han har fått visa vad han går för:)

    SvaraRadera