fredag 27 juli 2012

RGB fanbärare i OS-invigningen!

Precis som en kompis skrev så har jag knappt tänkt på det där med fanbärare tidigare. Men när det igår blev klart att RGB ska bära fanan så inser man ju hur stort det är! Dels inser man hur stor RGB är som idrottsman men också att ridsporten äntligen börjar uppmärksammas och accepteras av media och av gemene man! Jag hoppas att detta bara är början. Givetvis skapade detta rabalder i kommentarsfälten, bland annat på aftonbladet. Att alla okunniga killar orkar bry sig? Precis som Jens (Fredricson) sa i Kvällsöppet i vintras så kanske man inte förstår alla sporter men att utöva sport på elitnivå är alltid beundransvärt och kräver respekt. Och, ni/de som säger att ridning inte är en sport, som tror att vi fikar, kammar svansen litegrann och sätter oss och åker en stund på våra hästar i våra nystrukna vita skjortor: Ni är välkomna till en dag hos mig!

Jag vågar nästan säga att träna hästar, med allt vad det innebär, ger oss ryttare en fysik och uthållighet som få andra idrottsutövare har. Vi har nog inte bästa flåset när det gäller hög puls, men jag tror vi är svårslagna uthållighetsmässigt. Jag skulle nästan vilja påstå det när jag själv ibland ställt upp i olika lopp utan att träna något speciellt innan. År 2000, tror jag att det var, genomförde jag svenska klassikern, bara på min ridgrundkondition (och viss vilja). Och nej, INTE tjejklassikern. Det där är en annan diskussion som jag aldrig förstått. Varför ska tjejer göra kortare distanser än killar i uthållighetslopp? Att vi inte är lika snabba/starka etc är ju en sak, men varför skulle vi inte orka lika långt? Men det är som sagt en helt annan diskussion... I höstas var det dags igen att springa halvmaran, jag hade väl under året varit ute på två-tre joggingturer, men det gick bättre än jag trodde. Kom i mål på 2,03 tror jag att det var.

Så ingen kan övertyga mig att vi inte sysslar med idrott eller att hästen gör jobbet. Så, igen, hockey-, fotbolls- och soffpotatisar med åsikter om detta, ni är välkomna att prova!

http://www3.ridsport.se/Tavling/Hoppning_/Nyheter/2012/07/Rolf-Goransvenskfanbarare/

Oj, vad spännande det kommer att bli att följa OS i år! Jag hoppas verkligen de svenska ryttarna kan hålla nerverna i styr och prestera nu när de för en gångs skull faktiskt har lite medialjus på sig! Go go go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar