tisdag 11 november 2014

Kör hårt och - vila...

Japp, det låter ju bra i alla fall. Jag tror väldigt många människor kör på. Alla dagar, helst ända in i kaklet. Och jag är helt säker på att hästmänniskor är värst/sämst på vila, återhämtning och på att ta hand om sig själv. Det finns mängder av skämt, inte minst florerar de på Facebook, om hur vi skämmer bort våra hästar och ger dem allt de behöver och lite till, så att inget återstår åt oss själva.

Jag är själv en av dem. Helt klart. Hästens bästa kommer först. Det fick man inpräntat av vår ridlärare i Hudiksvall, Lena Englund, redan första terminen. Hästen kommer först. Har du ridit ute (vilket vi alltid gjorde) och du kommer tillbaka till stallet genomblöt och med genomblöt häst så tar du hand om hästen först. Varje dag. Punkt slut. 

Jag har börjat tänka om litegrann. Eller jag försöker åtminstone. Inte att ta hand om sig själv istället för hästen, utan lite både och! Jag tror man måste ta hand om sig själv. Både fysiskt och psykiskt. Hur kan jag utvecklas som person? Vad tycker jag är svårt? Kan jag bli bättre på det? Kan jag bli bättre på att fokusera/ förbereda mig bättre för tävling? Kan jag hjälpa min kropp att orka mer/må bättre/ hålla längre? Ridning är ju en ganska fysisk sport och inte alltid bara uppbyggande.

Som ni ser finns i alla fall tankarna där. Jag har börjat försöka sätta dem i handling också. Det är en början. Jag försöker gå på gymmet 5 dagar i veckan. Jag försöker stretcha mer ordentligt och jag går till kiropraktorn ibland. Jag försöker äta vettigt. Jag försöker också träna på det mentala. NLP-kursen med Kjell Enhager som vi hade på hogsta var ett uppvaknande. Det finns ju massor av smarta verktyg för att träna sinnet, om man vill. Hjärnan behöver också tränas. Och är väldigt programmerbar. Glöm inte det. Just nu försöker jag sätta ihop ett seminarium med Rasmus Bagger i vinter i Florida. Jag hoppas jag får till det.

Och så var det där med vila. Nog inte min bästa gren heller. Tur att man har hund. Då kommer man i alla fall ut i naturen då och då, vilket är riktigt avkopplande. Jag lyckades rida klart till strax efter lunch i söndags och vi åkte ut till havet på en lång promenad. Det var väldigt härligt. Och hade nog aldrig blivit av om man inte hade hund. Igår var det ledig dag och jag var inte ens till stallet. Mini-uppladdning! 

Nu kör vi igen. Ny vecka nya tag! 

Söndag vid havet:




Måndag på Baxter road:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar