fredag 17 augusti 2012

Veckans Saga!



Saga och Boggie - de kommer bli farliga! Jag har visst skrivit om dem förut - här.
 Näe i hästvärlden finns inga sagor som inte innehåller stenhårt jobb och målmedvetenhet.

Men jag är sååå stolt över min Sala-elev,Saga Ahl, som förra helgen hade en mycket bra helg på ponny-SM i dressyr.  Hon vann B-finalen på sin b-ponny Gin, som hon utbildat själv. Fantastiskt kul! I mina ögon var det dock ännu roligare att hon själv visade sin D-ponnyhingst Bonne Boghardt till en andra plats i 4-årsfinalen. På 85,6 %! Vilken prestation! Sagas familj köpte Boghardt osedd (!) av min syster, på min rekommendation, förra vintern då han var tre år och Saga tolv. Väldigt modigt. Syrran varnade dem för att han skulle vara långhårig och oputsad, och det var inte direkt en överdrift. Upp kom en gulaktig oinriden ponny med ett par decimeter lång päls! Syrran hade suttit på honom litegrann och uppfattat honom som cool. Men icke. Lite stök blev det i början med inridningen men sedan gick det desto bättre. De går från klarhet till klarhet. Saga är supertuff och ambitiös och de ser till att ta den hjälp de behöver. All kredd till henne för att hon köper en helt rå ponny och utbildar den själv, det är inte helt vanligt idag! Jag uppfattar Saga att vara utav den genuina sortens hästtjej! :) Välförtjänt att det gick så bra i fyraårschampionatet. Jag tror att jag, syrran och Benny var minst lika glada som Saga och hennes familj! Lisa och Benny eftersom de fött upp honom och jag eftersom jag rekommenderade honom och för att jag är tränare... Det var i o f s inte så svårt att stå för rekommendationen. Boggie är vacker som få med en underbar uppsyn och toppstammad med ett utav Europas bästa möderna vad gäller ponnydressyr. Om du vill veta mer om det läs här.

Boggie som tvååring med lillebror Caspian
 Fler ambitiösa Sala-bor var visst i farten i helgen. Jag fick rapport av Lena H att hennes fina femåring (e: Sandakan) äntligen börjar sköta sig på tävling. Han är väldigt fin och har väldigt lätt för sig och kommer att bli superbra med tiden. Däremot är han väldigt feeeeg. Lena måste öva på så han förstår att det är roligt att tävla, inte farligt! I helgen måste han dock ha vågat sig runt för de kom trea med 70 %. De blev slagen av en annan kämpe och klubbkamrat, Fia. Hon har sannerligen ett hästjobb att göra för att få ut sin tokstolle och gummiboll Lilleman, men OJ vad fin den hästen kan vara! Nu måste han också ha skött sig bra för jag hörde att de var tvåa före Lena. Över 70 % alltså. Hurra!

Modig denna dag! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar