tisdag 30 april 2013

Efter regn kommer?

Erlichia, klämd hov och nu kolik. Ibland är det inte lätt att ha häst. Jag skulle bara titta förbi stallet på min lediga dag igår och precis när jag kom började Curt få kolik. Han hade inget jätteanfall men ändå. Veterinären var på plats en timme senare och var orolig eftersom vätskan som vi skickade ner i näsan kom upp igen, han kräktes alltså för att det var stopp.
Vi gjorde oss klara att åka in till klinik men så började allt se lite bättre ut. Han fick stanna hemma under sträng bevakning. Natten gick bra och han såg ut att må ok. Jag stannade hela natten och höll koll, är fortfarande kvar. Veterinären kom tillbaka på morgonen och vi bestämde oss för att ge dropp för att han fortfarande inte skitit. I övrigt såg allt bra ut, han kräktes inte heller längre.
Tio liter dropp och några promenader senare så kom veterinären tillbaka. Förstoppningen verkade ha släppt så nya taktiken blev att gå ut att beta gräs en kvart i taget för att få fart på systemet. Så där är vi nu. Väntar på korvarna. Veterinären var ganska säker på att allt ska vara ok nu. Men det är ute över förrän det är över. För säkerhets skull står Stinas trailer och truck redo här på stallplanen.

Nu vill jag ha en frisk Curt. Och kanske en tandborste!

Min omgivning har varit så otroligt hjälpsamma. Stina, Karin, Heather och Angie har verkligen gjort vad de kunnat!

1 kommentar:

  1. Och till slut kom den efterlängtade skiten! Så Curt verkar ok!

    SvaraRadera