torsdag 25 oktober 2012

Inte bara knoppen...

Jag skrev i förra veckan om hur träningsbart vårt sinne är. Och därmed hur viktigt det faktiskt är att lära sig att träna och påverka sitt mentala tillstånd. Det gäller såväl stort som smått. Jag inser att med träning kan man bli en sådan person som man faktiskt vill vara istället för att acceptera eventuella brister (om man nu mot förmodan har någon sådan) med ett "jag är sån".

Men det är inte bara knoppen som behöver tränas. Även kroppen! Inte enbart för att vara smal och snygg utan helt enkelt för att må bra. Att vår kropp, vårt system, fungerar som bäst då vi sköter om den i form av motion är knappast någon nyhet. Man kan ju undra varför vi inte gör oss själva den tjänsten? Som tur är har man vuxit upp i stallet med alla fördelar det innebär. Förutom att man lärt sig ansvar genom att sätta hästens behov före sina egna, naturligt ledarskap och rak kommunikation så har man också redan sedan man varit liten varit väldigt fysiskt aktiv. Man har förutom att man ridit även mockat, burit vatten, sopat stallgångar, gått och cyklat till stallet, burit hinder och lett hästar på all sin lediga tid redan som barn. Inget tv-spel i soffan med andra ord. Ju äldre man blir inser man vilken betydelse denna fysiska grund har. Jag kan lätt säga att min grundfysik är väldigt bra, även om kondition givetvis är en färskvara. Jag klarade när jag var 25 att genomföra en svensk klassiker och marathon utan att träna (inte så smart, jag vet). Förra året sprang jag halvmaran, jag tror jag hade joggat max fem gånger våren innan. Så den fåniga kommentaren att ridning inte är träning biter inte alls på mig. Man undrar faktiskt vem man hade varit om man inte hängt i stallet?

Nu för tiden får man snarare tänka på hur man ska träna för att kroppen ska hålla för slitet så länge som möjligt. Själva stallarbetet tror jag är för slitit och ensidigt för att vara bra för kroppen i alltför stor mängd och under alltför lång tid. Jag tror också att man som ryttare kan kompletteringsträna dels för att kroppen ska hålla bättre men även för att man ska bli en bättre ryttare. Jag tror att man som ryttare behöver vara ganska stark för att kunna vara avslappnad. Styrketräning är bra som allsidig träning så att muskler som man aldrig använder i ridningen också får jobba. Och framförallt bålen! Ryttarens a och o! Kondition är heller aldrig fel, kroppen mår bra att svettas och höja pulsen ordentligt.

Men sen har vi en sak till. Stretching! Hur ofta stretchar vi efter att vi ridit, tränat? För egen del har det nog aldrig hänt. Det är alltså inte så ovanligt att vi ryttare är väldigt stela. Därför tror jag Yoga är precis vad vi behöver.

Summa summarum: allsidig träning, motion, jogging, promenader, styrketräning och yoga. Tror inte heller man behöver träna fanatiskt men se till att det är regelbundet.

Lever jag som jag skriver? Nope! Men, jag köpte nya träningsskor igår. Nu blir det gymkort och Yoga två dagar i veckan! Tog en nypremiär i joggingskorna häromdagen också! Nu kör vi!

Ta hand om både knopp och kropp, det hänger ihop!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar