måndag 12 november 2012

Shit vad det kan vara kul att rida!

Fast det kanske ni redan visste eftersom ni ens läser denna blogg! :)

Hästig helg! Igen. Igår var jag till Sala efter ett litet uppehåll, beroende på tävlingar och annat. Jösses vad roligt det var för alla hade verkligen legat i och visade mycket bättre form än senast jag såg dem! Sådant är sååå kul! När jag var på väg därifrån så pratade jag med en kompis och hörde mig själv säga att jag bara hade en lektion på eftermiddagen på Hogsta, så det var ju nästan som en ledig dag. Glömde för en stund att jag faktiskt jobbat hela förmiddan... ;)

På Hogsta tränade jag på Curt och fick hjälp av Eva. Hon kan konsten att få mig att komma till bra ridning, avspänt men fokuserat. Curt är på hugget och känns så ball att rida. Jag rider ganska lugnt ännu, inga långa pass, men intensivt istället. Vi jobbade mest på grundformen och styrkan och bara det är ju så kul när hästen känns så bra. Tempoväxlingar, mellan hjälperna och med ställning. I traven växlingar ner till piaff och ur igen. Den gamle mannen börjar kunna få till det! Jag vågar säga att Curt nog aldrig känts bättre än han gör nu.

Träningen är tiden systematisk och avspänd, men ändå med krav på både lydnad, eftergift och energi. Hela tiden på hästens villkor. För mig fungerar det super! Jag vill kunna rida avspänt och effektivt och ha en vaken, avspänd och glad häst.

Den här kan man inte se för många gånger:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar